در این مطلب به معرفی انواع رفش های برگذاری انواع کمپین اینستاگرام می پردازیم . با ما همراه باشید
- کمپین آگاهی از برند: آگاهی از برند یا awareness یکی از بزرگترین و اصلیترین اهدافی است که کمپینهای اینستاگرام دنبال میکنند. به خصوص در مورد برندهایی که جدید هستند و افراد بسیاری هنوز آنها را نمیشناسند. در این نوع کمپینها هدف این است که برند و محصول یا خدماتی که معرفی میکنیم بیشتر در معرض دید کاربران قرار بگیرد و شناخته شود. معمولا چنین کمپینهایی فورا به افزایش فروش منجر نمیشود و برندها باید زمانی را برای جلب اعتماد مخاطبان جدید در نظر بگیرند و با تولید محتوا حین کمپین و بعد از آن، دنبال کنندگان جدید را به مشتری تبدیل کنند. تولید محتوا قبل از کمپین هم از اهمیت زیادی برخوردار است. مخاطبانی که در طول کمپین به صفحه یک برند مراجعه میکنند باید با صفحهای کامل با محتوای مفید رو به رو شوند تا بتوانند به آن اعتماد کنند. به همین دلیل است که بسیاری از برگزارکنندگان کمپینها وقتی با عدم فروش مواجه میشوند تصور میکنند کمپینشان ناموفق بوده در حالی که زمان کافی برای طی شدن مرحله جلب اعتماد و ساختن ارتباط موثر را در نظر نگرفتهاند یا زودتر از موعد کمپین برگزار کردهاند در حالی که هنوز آمادگی آن را نداشتهاند.
- کمپینهای مفهومی و مسئولیت اجتماعی: گاهی برندها به جای تمرکز روی محصول و خدمات خودشان، در کمپینها روی یک مفهوم مهم اجتماعی تمرکز میکنند تا درک بهتری از آن برای مخاطبان ایجاد کنند یا حس مسئولیتپذیری و همدلی خود را نشان دهند. مثلا کمک به کودکان کار یا خانوادههای محروم در ایران از اهداف رایج این نوع کمپینها هستند. شاید بپرسید فایده این نوع کمپین اینستاگرام چیست؟ این کمپینها در وجه احساسی بسیار تاثیرگذارند و در مخاطبان برندها احساس وفاداری بیشتری ایجاد میکنند. چرا که این حس را به آنها منتقل میکنند که برند محبوبشان نسبت به مسائل اجتماعی بیتفاوت نیست و تلاش میکند جامعه را در سود خود شریک کند یا نسبت به اتفاقات اجتماعی واکنش نشان دهد. در جهان هم این کمپینها با اهداف مختلفی از محیط زیستی تا انسان دوستانه و… اجرا میشوند. مثلا فعالیتهای برند داو در راستای دوست داشتن خود و بدن خود به خصوص با مخاطب قرار دادن زنان، از جمله کمپینهای موفقی هستند که بسیار به ایجاد یک وجهه مسئولیتپذیر از این برند کمک کردند و به عقیده برخی، شکل تبلیغات حوزه زیبایی و بهداشت را به کلی تغییر دادند.
- کمپینهای فروش و حراج: کمپینهای افزایش فروش در اینستاگرام و حراج به بهانههای مختلفی میتوانند شکل بگیرند. مثلا حراجهای فصلی و مناسبتی یا فروش فوقالعاده و پروموشنهای ویژه در زمانهایی مشخص. درگیر کردن مخاطبان و ایجاد مشارکت بالا معمولا همراه میشود با هدایت کردن آنها به صفحه اختصاصی فروش در وبسایت. گاهی در این کمپینها از کدهای تخفیف استفاده میشود و گاهی هم حراج همگانی صورت میگیرد. با ایجاد امکان خرید مستقیم از اینستاگرام نوع دیگری از این کمپینهای فروش شکل گرفت که در آنها خرید مستقیما در شبکه اجتماعی انجام میشود. در هر شکلی که این کمپینها طراحی شوند، میتوانند به فروش بیشتری در مدت زمان کمپین منجر شوند و برند قبل از اجرای آن باید آمادگی این افزایش فروش را از لحاظ ظرفیت سایت و تامین محصول داشته باشد.
- کمپینهای رونمایی از محصول: در این کمپینها بهانه اصلی رونمایی از یک محصول جدید است و معمولا با هدف آگاهی از برند و محصول جدیدش و معرفی ویژگیهای مهم و اصلی آن محصول شکل میگیرند. گاهی کمپینها قبل از عرضه محصول تیزینگ را شروع میکنند و گاهی هم همزمان با عرضه آن تبلیغات میکنند. حضور اینفلوئنسرها در چنین کمپینهایی معمولا بسیار پررنگ است و برندها روی محتوای تولید شده در صفحات آنها و فروش به فالوورهای آنها حساب میکنند. انتخاب محل تبلیغ و اینفلوئنسر مرتبط در این کمپینها بسیار مهم است و مستقیما در بازدهی کمپین تاثیر دارد.
- مسابقه اینستاگرامی: مسابقههایی که در اینستاگرام برگزار میشوند انواع مختلفی دارند. هر کدام از آنها به شکلی در افزایش فالوور و اینگیجمنت موثر هستند. مثلا مسابقههایی که در کامنت یک پست برگزار میشوند به افزایش مشارکت آن پست کمک میکنند و اگر شامل ضرورت دنبال کردن صفحه یا منشن کردن دوستان باشند به افزایش فالوور هم منجر میشوند. اما تاثیر کمپین مسابقه ای اینستاگرام در چیست؟ البته تاثیرگذاری مسابقات اینستاگرامی نسبت به گذشته کمتر و متفاوت شده است. مثلا مسابقههای UGC که در آنها از مخاطبان خواسته میشود پستی را با موضوع خاصی منتشر کنند و برند را تگ کنند در چند سال گذشته در ایران به دلایل زیادی تقریبا کنار گذاشته شدهاند یا بسیار کمتر شدهاند. از جمله این دلایل ساخته شدن صفحات مخصوص مسابقه است که انتشار پست در آنها کمکی به دیده شدن برند نمیکند. علاوه بر این اشکال دیگری از مسابقهها هم کم کم از عرصه حذف شدند. مثلا مسابقههایی که برنده در آنها با بیشترین تعداد لایک عکسش مشخص میشد به دلیل امکان خرید لایک دیگر برگزار نمیشوند. به همین دلیل در طراحی کمپینها باید به موانع و مشکلات هر نوع کمپین دقت کرد و بهترین انتخاب را داشت. حالا مسابقاتی که همچنان طرفدار دارند شامل مسابقههای کامنتی، مسابقههایی با حضور اسپانسر در صفحه اینفلوئنسرها و مسابقههایی هستند که در آنها اینفلوئنسرها تولید محتوا میکنند و از مخاطبان فعالیتی را درخواست میکنند؛ فعالیتی مثل ارسال کد قرعهکشی، وارد شدن به یک صفحه وب و شرکت در مسابقه، فالو کردن پیج بیزنس و گذاشتن کامنت.