با توجه به اینکه به روز بودن در دنیای سئو از اهمیت بالایی برخوردار است در دوماه آخر هر سال میلادی متخصصان سئو در گوگل تغیراتی در ساختار الگوریتم های خود برای رتبه دهی به صفحات اعمال میکند تا ببینند که استراتژی این موتور جستوجو در سال آینده میلادی چگونه تغییر خواهد کرد.بعضی تکنیک ها از رده خارج شده و استفاده از آنها حتی باباعثت جریمه گوگل میشود و در نتیجه این امر اهمیت بعضی تکنیک هارا بیشتر از گذشته خواهد کرد ، البته گوگل قرار نیست که هرسال تکنیک جدیدی را اضافه کند، بلکه با توجه به پیشرفت تکنولوژی و نیاز جامعه، تکنیکهایی را که بیشتر از همه در سال جدید برای افزایش رتبه سایت اهمیت دارد، معرفی میکند. فقط ممکن است که در این تکنیکها تغییراتی را به وجود بیاورد.
استودیو طراحی و برنامه ریزی پلاتین در این مقاله به معرفی ترند هایی که با اینکه جدید نیستند ولی گوگل امسال به سایت هایی که از آنها استفاده میکند اهمیت بیشتری میدهد ، میپردازد.
اما هدف و دستاوردهای گوگل با اعمال این تغییرات چیست؟
- گوگل با این کار قصد دارد تا مدیران «عملکرد سایت» خود را قویتر از گذشته کنند.
- رتبه دهی سایت بر اساس معیارهای واقعی و قابل اندازهگیری و باکیفیت بیشتری انجام شود.
- سایتهایی که به تولید محتوای باکیفیت توجه میکنند و به نوعی هم برای خود و هم برای کاربرانشان ارزش قائل هستند، در رتبه اول قرار بگیرند.
- بین المانهای سایت ارتباط بهتر و مناسبتری قرار بگیرد.
در چند سال گذشته سایت هایی که کلمات کلیدی را به تعداد بسیار زیادی در متن خود به کار میبردند، به راحتی در صفحه اول گوگل قرار میگرفتند و اصلاً هم اهمیت نداشت که متن نوشته شده آنها ارتباطی به موضوع مورد جستوجوی شما دارد یا خیر.
این روش متأسفانه باعث شده بود تا سایتهایی با محتوای باکیفیت، همیشه از دیدرس گوگل دور بمانند؛ اما مدیران گوگل تصمیم گرفتند تا با تغییرات الگوریتم خود، سایتهایی پیروی کننده از سیاست کلمه کلیدی زیاد را مورد جریمه بسیار سختی قرار داده و در عوض آنهایی که کیفیت بالایی در مطالب خود رعایت کرده بودند، در صفحات اول قرار دهد. نتیجه این کار باعث شد که امروزه وقتی که شما عبارتی را جستجو میکنید، سایتهای غیرمرتبط خیلی کمتری نسبت به گذشته در صفحه اول مشاهده خواهید کرد.
تکنیک های برتر سئو در سال ۲۰۱۹
نسخه ی موبایل سایت خود را برای Mobile-first indexing آماده کنید.(واکنش گرا بودن صفحات سایت)
امیدوارم، از زمان شروع این مهاجرت گوگل که از ماه مارس شروع شد، با آن همراه بوده باشید.
از طرفی باید مراقب بسیاری از سوء تفاهمات در مورد معنا و تاثیر mobile-first indexing گوگل بر رتبه بندی، باشید. یک ساعت گردش در شهر و مکانهای عمومی لازم است تا ببینید که بیشتر افراد امروزه از گوشیهای هوشمند یا تبلت خود برای انجام خدمات و پیمایش در اینترنت استفاده میکنند. چند سال پیش گوگل بیان کرد که نسخه موبایل، یکی از عوامل رتبه دهی سایت است؛ اما امروزه اولین عاملی که گوگل به عنوان برای ارزیابی سایت نگاه میکند، رسپانسیو بودن آن است. اینکه سایت شما و المانهای آن به درستی در گوشی و تبلت نمایش داده شود و کاربر برای خواندن مطالب نیازی به بزرگنمایی نداشته باشد، مهمترین تکنیکی که باید در طراحی نسخه موبایل در نظر بگیرید.
- اندازه المانها به صورتی باشد که کلیک روی آن خیلی راحت باشد.
- فونتها باید در گوشی قابل خوانا باشند.
- لازم نیست که همه المانهای دسکتاپ در نسخه موبایل قرار بگیرند، بلکه بهتر است تا روی موارد ضروری بیشتر تأکید شود. کاربرانی که از گوشی موبایل استفاده میکنند، وقت کمتری برای انجام وظایف خود دارند و به دنبال این هستند تا سریع به خواسته خود برسند.
- متاسفانه بیشتر کاربران مشکل سرعت اینترنت در گوشی دارند ، برای همین تاجایی که میتوانید سرعت بارگذاری صفحات در این نسخه را افزایش دهید.
سرعت سایت
با حتی یک ثانیه تاخیر دربارگذاری صفحات نسبت به رقبای خود ، به راحتی گوی رقابت را هم از نظر کاربر و هم از نظر گوگل از دست خواهید داد. این روزها که اکثر افراد وقت سرخاراندن هم ندارند و به دنبال این هستند تا فعالیتهایشان را در سریعترین زمان ممکن انجام دهند، سرعت عملیات اهمیت بیشتری دارد. صفحه سایت شما باید حداکثر ۳ ثانیه بارگذاری کامل شود، در غیر این صورت باید جای لینک خود را به دیگران بدهید.
تولید محتوا
تا چند سال پیش تولید محتوا برای سایت یعنی نوشتن یک مطلب که کلمات کلیدی زیادی داخل آن بکار رفته ؛ اما امروزه گوگل این استراتژی را کاملاً منسوخ اعلام کرده است و برعکس به سایتهای که محتوای باکیفیت تولید میکنند و برای کاربران خود ارزش قائل هستند، اهمیت بیشتری قائل میشود.
لینک بلدینگ (link building)
تا چند سال پیش، شما خیلی راحت میتوانستید با تبادل لینک بین چند سایت، رتبه صفحات خود را در یک کلمه کلیدی افزایش دهید؛ اما در دو سه سال اخیر به ویژه در سال ۲۰۱۹، این تکنیک کاملاً منسوخ شده و حتی جریمه سختی هم در پیش خواهد داشت. دریافت لینک از نظر گوگل باید به صورت طبیعی و با میل و اراده خود کاربر صورت بگیرد. انجام تبلیغات و تبادل نه تنها هیچ مزیتی برای سایت شما ندارد، بلکه رتبه صفحه را هم پایین خواهد آورد.
به جای آن روی تولید محتوای با کیفیت تمرکز کنید تا لینک شما در شبکه های اجتماعی بیشتر به اشتراک گذاشته شود و از این طریق لینک بیشتری دریافت خواهید کرد . به این نکته توجه داشته باشید که دریافت لینک از شبکه های اجتماعی به مراتب برای گوگل ارزش بیشتری خواهد داشت.
افزایش تجربه ی کاری
افزایش تجربه کاربری به ساختار سایت برمیگردد. اگر کاربر به راحتی بتواند در همان اول متوجه موضوع سایت شما شود و با سه کلیک به خواسته خود برسد، شما برنده شدهاید؛ اما اگر مراحل و پیدا کردن مطلب مورد نظر برای او سخت و گنگ باشد، خیلی سریع سایت را ترک خواهد کرد و تجربه بدی هم از آن خواهد داشت. حالا سرعت پایین سایت و تناسب نداشتن رنگهای المانها به یکدیگر را هم برای داشتن یک تجربه کاربری بد اضافه کنید.
استفاده از عبارات کلیدی بلند و مفهومی
گوگل به تازگی دست به تغییراتی در استفاده از کلمات کلیدی در مطالب خود کرده است. در این تغییر، مطالبی که به جای تمرکز روی استفاده از کلمات کلیدی، عبارتهای بلند و همخانواده به همراه توضیح آنها به کار میبرند، از نظر گوگل بیشتر مورد توجه قرار میگیرند. هدف گوگل از این تغییر، تمایل نویسندهها برای نوشتن مطلب کامل در خصوص یک موضوع و کاربرپسند شدن مطلب است.