دفتر طراحی پلاتین ارائه دهنده کلیه خدمات طراحی در تبریز می باشد
دفتر طراحی در تبریز

طراحی گرافیک
گرافیک از شاخههای هنرهای تجسمی است. طراحی گرافیک هنر ارسال پیام به مخاطب از طریق ارائه تصویر است. در ایران به این هنر ارتباط تصویری نیز گفته میشود. در واقع این رشته هنر ارتباطات است که از طریق ابزارهای مختلف مانند عکاسی، تکنیکهای مختلف نقاشی و طراحی، چاپ و … به ارائه محتوای تصویری میپردازد.
طراحی گرافیک خود شاخههای وسیعی دارد و شامل طراحی نشانه (لوگو)، طراحی هویت بصری، طراحی اوراق اداری، طراحی حروف، تایپوگرافی، صفحه آرایی و طراحی جلد، طراحی پوستر، بیلبورد، بنر، استند، تقویم و سررسید، موشن گرافیک، گرافیک تبلیغاتی طراحی وب و … است.
اگر بخواهیم عمیقتر به این مقوله نگاه کنیم، هر روز ما و بسیاری از وسایل و اجسام اطراف ما به نوعی با هنر طراحی گرافیک درآمیخته شدهاند. تابلوهایی که در شهر میبینیم، تبلیغاتی که در خیابانها، مترو، اتوبوس و … توجه ما را جلب میکنند. خوراکیهایی که از سوپرمارکت خریداری میکنیم، کتابی که میخوانیم و حتی شناسنامه ما همه و همه به این هنر آغشتهاند.
تفاوت بارزی که طراحی گرافیک با دیگر رشتههای هنری دارد، عامل سفارشدهنده است و اساسا کاری که یک طراح گرافیک انجام میدهد، بر پایه سفارشی است که به او داده میشود. در این هنر، ایدهپردازی و خلاقیت در خلق اثری تاثیرگذار، بسیار اهمیت دارد و مبنای ارائه هر اثر گرافیکی است.
در دوره قاجار روزنامه «وقایع اتفاقیه» به عنوان سومین روزنامه ایرانی پس از «کاغذ اخبار» در تهران در دوره ناصرالدین شاه (در ۱۸ دیماه ۱۲۲۹ خورشیدی) انتشار یافت. سپس چاپ کتابهای مختلف برای مدرسه دارالفنون انجام شد. در زمان فتحعلی شاه قاجار به دستور شاه دستگاه چاپ سنگی از مسکو به ایران آورده شد و در تبریز اولین چاپخانه سنگی ایران دایر شد. پس از آن چاپ سربی هم وارد ایران شد که مانند چاپ سنگی رونق نداشت و در دورهای اوج میگرفت و در دوره دیگر افول داشت.
اگر بخواهیم قدمتی برای طراحی گرافیک در جهان تعیین کنیم، باید گفت از زمانی که انسان تصمیم به ارائه یک پیام تصویری گرفت و از مصالح در دسترس خود استفاده کرد هنر گرافیک آغاز شد. نمود این قدمت تصاویر حیوانات در غارهای لاسکو در جنوب غربی فرانسه و التامیرا در شمال کشور اسپانیا از دوره پارینه سنگی (۲/۵ میلیون سال پیش تا ۸۵۰۰ قبل از میلاد) است. در ایران نیز دره میرملاس و غار هومیان در لرستان با نقشهایی از شکار گوزن، صحنههای رزم، انسان سوار بر اسب و درحال تیراندازی که از دوره پارینه سنگی بر جای مانده است، از قدیمیترین نمادهای کشف شده است که میتوان آن را جزئی از طراحی گرافیک شناخت.
خط نوشتههای کهن از چین و مصر، کتاب آرایی برای انجیل از نمونههای قدیمی دیگر هنر گرافیک است. در ایران طراحی گرافیک به شکل کتاب آرایی از پیش از اسلام وجود داشته است .تنها نمونه باقی مانده بخشی از کتاب مانی به نام ارژنگ است. صنعت کتاب آرایی پس از اسلام با جلدسازی،خوشنویسی و تصویرسازی برای قرآن و داستانهای شاهنامه فردوسی و دیگر شاعران انجام میشد، تا دوره قاجار که صنعت چاپ از اروپا وارد ایران شد.
بعد از ورود چاپ سنگی انتشار روزنامه و مطبوعات رونقی افزون یافت و سپس تصویرگری در نشریات، چاپ اعلامیه و پوسترهای سیاسی ظاهر شد. اماطراحی گرافیک به شکل امروزی نزدیک به هفتاد سال است که به شکل آگهی تجاری و مطبوعاتی، چاپ تمبر و اسناد رسمی بانکی و اداری و کنسرتهای موسیقی معنا پیدا کرده است. البته باید به این نکته اشاره کرد که اولین تمبر در دوره ناصرالدین شاه قاجار درست شد اما تولید آن در تیراژ بالا صورت نگرفت. در سال ۱۳۳۰ دستگاههای افست رتاتیو و دورنگ و چهاررنگ جدید به ایران آمد و چاپ از لحاظ فنی تغییرات عمدهای کرد. در سال ۱۳۴۹ مرتضی ممیز به صورت آکادمیک رشته گرافیک را برای آموزش در ایران تاسیس کرد. پس از انقلاب، توسط او و دیگر طراحان گرافیک اولینتعرفه طراحی گرافیک ایجاد گردید.