پردآمدترین زبان برنامه نویسی در ایران و جهان ۲۰۲۲

یکی از مواردی که امروزه با پیشرفت تکنولوژی بسیار مورد استقبال قرار می گیرد برنامه نویسی است که با آشنایی با پردرآمدترین زبان برنامه نویسی و داشتن مهارت در آن درآمدهای قابل توجهی کسب می شوند. شاید این سؤال پیش بیاید که برنامه نویسی چیست و چه کاربردی در دنیای ما دارد؟ برنامه نویسی مجموعه دستورهایی است که برای رایانه ها نوشته می شود و فقط رایانه ها قادر به خواندن این دستورات هستند. نتیجه برنامه نویسی می تواند یک وب سایت، نرم افزار های موبایل، بازی های رایانه ای و… باشد.

 در دنیای امروز مسائل و مشکلاتی پدید می آیند که می توانند به وسیله برنامه نویسی حل شوند. برای نوشتن یک برنامه خوب ابتدا باید به این حرفه اشراف کامل داشت. آشنایی به زبان های برنامه نویسی و نحوه به کار بردن آن ها هنری است که یک برنامه نویس باید داشته باشد. هدف از برنامه نویسی در واقع حل مسأله ای است که بخش بزرگی از جامعه را فرا گرفته است.

تفاوت برنامه نویسی و کدنویسی چیست؟

برای درک بهتر تفاوت های برنامه نویسی  وکدنویسی بهتر است ابتدا با مفهوم هر یک از این دو مورد آشنا شویم. کدنویسی ترجمه زبان انسانی به زبان رایانه ای یا ماشینی است و راهی برای تعامل انسان و رایانه ها عنوان می شود. برای کدنویسی لازم است که با زبان های برنامه نویسی به طور کامل آشنایی وجود داشته باشد. کدنویسی نیازی به برنامه خاصی برای نوشتن کدها ندارد چرا که در wordpad رایانه نیز قابلیت اجرا دارد. به هر یک یا چند خط از برنامه ای که کدنویسی می شود اسکریپت گفته می شود. برنامه نویسی بزرگتر و با اهمیت تر از کدنویسی می باشد. کدنویسی بخشی از عمل برنامه نویسی است که منجر به ایجاد برنامه یا وب سایت و … می شود.

علم برنامه نویسی دستوراتی مطابق خواسته ما به کامپیوتر ها و سیستم ها می دهد و سیستم ها موظف به انجام آن دستور ها می باشند. به صورت خلاصه می توان گفت که برنامه نویسی نوعی از حل کردن مسائل با زبان کامپیوتر می باشد و به صورت کلی برنامه نویسی باعث آسان تر شدن کار های تمام علوم و صنایع گوناگون می شود.

 در برنامه نویسی علاوه بر داشتن مهارت کدنویسی باید مهارت های دیگری از جمله برنامه ریزی، طراحی، تست، گسترشس و حفظ و پشتیبانی نیز وجود داشته باشد. یک برنامه نویس ابتدا باید مسأله را شناسایی کرده و متناسب با آن برنامه ریزی کرده و با کمک کدنویسی برنامه ای که برای حل مشکل در نظر گرفته شده را طراحی کند. بعد از طراحی برنامه باید آن را اجرا کرد که در زبان برنامه نویسی به آن کامپایل گفته می شود. اجرای برنامه برای آزمون و خطای برنامه کدنویسی شده لازم است. پس از آن برنامه نویس باید برنامه را گسترش داده و آن را پشتیبانی کند. همچنین  دستمزدهایی که در استفاده از پردرآمدترین زبان برنامه نویسی عاید برنامه نویسان می کند قابل توجه است.

بهترین سایت برنامه نویسی - 25 سایت برتر برای یادگیری برنامه نویسی و کد نویسی | سئوف

حوزه های برنامه نویسی

پردرآمدترین زبان های برنامه نویسی در حوزه های مختلفی انجام می گیرد که رایج ترین آن ها برنامه نویسی وب، برنامه نویسی موبایل، برنامه نویسی امنیتی، برنامه نویسی دسکتاپ و برنامه نویسی ماشین هستند. برنامه نویسی وب برای ایجاد صفحات وب انجام می شود. برنامه‌هایی که از طریق برنامه نویسی وب ایجاد می شوند قابلیت اجرا روی وب سرور را دارند. برنامه هایی مثل Google Map و Gmail از اپلیکیشن هایی هستند که از طریق برنامه نویسی وب ایجاد شده اند.

فعالیت هایی که در جهت تولید برنامه های ویندوز، مک و لینوکس صورت می گیرد از برنامه نویسی های دسکتاپ می باشند. در برنامه نویسی موبایل برای دو نوع سیستم عمل آن یعنی android و ios انجام می شود. روزانه بر تعداد استفاده کنندگان از فضاهای مجازی و رایانه ای افزوده می شود. مورد مهمی که در استفاده از این برنامه وجود دارد امنیت فضای مجازی و رایانه ای است. اگر این فضاها ناامن باشد به راحتی اطلاعات به سرقت می روند. برای اینکه امنیت در فضاهای مجازی افزایش پیدا کند لازم است که برنامه نویسان به همه کدهای ناامن دسترسی داشته باشند تا بتوانند برنامه امنی را ایجاد کنند.

چرا باید برنامه نویس نشوید؟ - ویرگول

زبان کامپایلر و مفسر چیست؟

پردرآمدترین زبان های برنامه نویسی باید با کامپایلر ها و مفسر ها اجرا شوند؛ اما زبان کامپایلر ها چیست؟ برای دادن دستورالعمل به یک رایانه به زبان مخصوص آن نیاز است. در واقع زبان برنامه نویسی شکل استاندارد ارتباط و تعامل با یک رایانه می باشد که از مجموعه قواعدی پیروی می کند. زبان برنامه نویسی به صورت صفر و یک یا همان زبان باینری است. قبل از بررسی زبان های پیشرفته برنامه نویسی لازم است با زبان های کامپایلر و مفسر آشنا شویم. زبان هایی که در برنامه نویسی مورد استفاده قرار می گیرند برای رایانه ها قابل خواندن نیستند، بنابراین زبان های پیشرفته ناخوانا را باید به زبان صفر و یک که برای رایانه قابل فهم است تبدیل کرد.

کامپایلر یکی از زبان هایی است که به عنوان واسطه بین زبان پیشرفته و زبان قابل فهم ماشین استفاده می شود. سازوکار کامپایلر به این صورت است که زبان سطح بالا را دریافت کرده و به یک زبان دیگر مثل زبان اسمبلی تبدیل می کند. پس از بررسی های نحوی زبان، زبان اسمبلی به یک کد ماشینی تبدیل می شود که زبان با سطح بالا برای سخت افزار قابل خواندن باشد. زبان مفسر نیز عملکرد مشابه کامپایلر را دارد یعنی به عنوان زبان میانی بین زبان های پیشرفته و زبان ماشین استفاده می شود.

تفاوت زبان کامپایلر و زبان مفسر

در عملکرد، سرعت و وابستگی به سیستم عمل ها بین زبان کامپایلر و زبان مفسر تفاوت هایی وجود دارد. اجرا و عملکرد زبان کامپایلری به این گونه است که کدهای سطح بالا یک بار به طور کامل خوانده شده و ترجمه می شوند و برنامه از روی فایل کامپایل شده اجرا می شود. در زبان مفسری کده به صورت خط به خط به زبان ماشین ترجمه و قابل اجرا هستند. تفاوت دیگری که بین زبان مفسر و کامپایلر وجود دارد این است که برای اجرای زبان مفسر به یک نرم افزار مفسر احتیاج است.

زبان مفسر در هر سیستم عاملی که نرم افزار مفسر نصب باشد خوانده می شود. همانطور که گفته شد زبان کامپایلری فقط یک بار کامپایل شده و فقط در سیستم عامل هایی که کامپایل شده باشند قابل اجرا هستند. بنابراین زبان مفسری به سیستم عامل نیازی نداشته و با وجود یک نرم افزار مفسری اجرا می شود اما زبان کامپایلری به سیستم عامل وابسته است.

سرعت زبان کامپایلری با زبان مفسری متفاوت هستند. در زبان کامپایلری به دلیل کامپایل شدن یکباره کدها سرعت ترجمه بالاتر است اما در زبان مفسری چون ترجمه و اجرا به صورت خط به خط انجام می شود حجم زیادی از Ram و Cpu را اشغال می کند که به نسبت زبان کامپایلری سرعت کمتری دارد. یکی دیگر از تفاوت هایی که بین این دو زبان وجود دارد خطایابی در آن ها می باشد. در زبان مفسری به دلیل اجرای خط به خط برنامه هر گونه خطایی که در آن وجود داشته باشد به راحتی مشخص می شود اما زبان کامپایلری به دلیل اجرای یکباره خطاها به راحتی قابل تشخیص نیستند.

 

تفاوت مفسر و کامپایلر چیست؟ مقایسه فرق زبان های برنامه نویسی مفسری و کامپایلری

زبان برنامه نویسی پایتون (PYTHON) چیست؟

پایتون به عنوان ساده ترین و پردرآمدترین زبان برنامه نویسی شناخته می شود. این زبان به صورت چند منظوره بوده و منحصر به توسعه نرم افزار خاصی نمی باشد بنابراین امکان استفاده از این زبان در بسیاری از پروژه ها وجود دارد. هزینه نگهداری و توسعه این زبان به نسبت دیگر زبان های برنامه نویسی کمتر است زیرا تسهیل در همکاری تیم ها را به همراه دارد. ترجمه و خواندن توسط این زبان ساده تر بوده و برای افراد مبتدی انتخاب خوبی می باشد.

زبان برنامه نویسی پایتون یک زبان سطح بالا می باشد و این به این معنا است که زبان پایتون به زبان انسان نزدیک تر است تا زبان ماشین. پایتون یک زبان همه منظوره می باشد، که یعنی برای تولید نرم افزار های مختلف و در زمینه های مختلف کاربرد دارد. اولین بار خیدو فان روسوم، در سال ۱۹۹۱ آن را تولید کرده است. زبان برنامه نویسی پایتون از مدل های مختلف برنامه نویسی مانند برنامه نویسی دستوری و تابع محوری پشتیبانی می کند.

 زبان برنامه نویسی پایتون دارای بسته ماژول ها است که کاربرد کدهای نوشته شده این زبان در سایر پروژه ها را امکان پذیر می کند. علاوه بر آسان بودن و گسترش زبان پایتون با کمترین هزینه، ویژگی دیگری که باعث محبوبیت این برنامه شده به این دلیل است که پایتون این قابلیت را دارد که پردرآمدترین زبان برنامه نویسی باشد. بسیاری از شرکت های فناوری مثل ناسا، گوگل، یوتیوب، اینستاگرام، فیس بوک و یاهو و دیگر فناوری های از زبان پایتون استفاده می کنند.

ویژگی های زبان پایتون

قدرت این زبان برنامه نویسی باعث شده که بتواند با سایر زبان های برنامه نویسی مثل جاوا (Java)، پرل (Perl) و روبی (Ruby) رقابت کند و قابلیت مقایسه دارد. برنامه های نوشته شده با این زبان برنامه نویسی بسیار خوانا بوده زیرا این زبان برنامه نویسی از نحو ظریفی برای نوشتن برنامه ها استفاده می کند که به زبان انسان بسیار نزدیک است. استفاده آسان از این برنامه باعث شده که تعمیر و نگهداری آن کم هزینه تر باشد. کاربرد و ویژگی های خوب این زبان آن را به عنوان پردرآمدترین زبان برنامه نویسی مطرح می کند.

 کتابخانه استاندارد پایتون به عنوان یک پشتیبان برای وظایف برنامه ریزی از جمله همگام سازی با مرورگرهای وب شناخته شده است. در دیگر زبان های برنامه نویسی این محتوا باید از پایه ساخته شود که با این ویژگی پایتون باعث مقرون به صرفه بودن آن شده و می تواند پردرآمدترین زبان برنامه نویسی باشد. پایتون هیچ هزینه ای اعم از هزینه پروانه ندارد. با داشتن حق کپی رایت پایتون به راحتی قابل ویرایش است. تست کردن نرم افزار به دلیل دارا بودن حالت تعاملی این برنامه برای تکه های کوتاه کد امکان پذیر است.

دانش سرا | زبان برنامه نویسی پایتون

زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت (java script) چیست؟

برنامه ای که می تواند برای دسکتاپ، سیستم عامل های موبایل یعنی اندروید و ios، وب سایت ها و … استفاده شود. برنامه نویسی جاوا اسکریپت که با اختصار با نام JS نیز شناخته می شود جزو محبوب ترین ها و پردرآمدترین زبان های برنامه نویسی می باشد. زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت یک نوع زبان مفسری است. در زبان مفسری کدها به صورت خط به خط خوانده و ترجمه می شوند. که نسبت به زبان کامپایل سرعت کمی داشته ولی امکان پیدا کردن خطا در این زبان راحتتر است.

زبان برنامه نویسی جاوا برای اولین بار در سال ۱۹۹۱ توسط جیمز گاسلینگ و در شرکت سن مایکروسیستمز تولید شده است. زبان برنامه نویسی جاوا بسیار شبیه به زبان برنامه نویسی c++ می باشد. یکی از توانایی های جاوا این است که می تواند مدیریت حافظه را به صورت خودکار انجام دهد و ضریب اطمینان کار کرد برنامه هایی که با استفاده از این زبان نوشته شده اند نسبت به زبان های برنامه نویسی نسل اولیه c بالاتر می باشد.

زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت به عنوان یک برنامه شئ گرا نیز شناخته می شود. شئ گرا بودن برنامه به این معناست که به صورت جزء به کل واحدهای کوچک برنامه به وجود می آیند و پس از قرارگیری در کنار هم واحدهای بزرگتر را پدید می آورند و به این صورت گسترش می یابند. شئ گرایی این برنامه آن را به زبان آسانی در برنامه نویسی تبدیل کرده که شما به جای سر و کار داشتن با سایر توابع و متغیرها به صورت مستقیم با شئ سر و کار دارید.

کاربرد و عملکرد جاوا اسکریپت

برنامه نویسی جاوا اسکریپت برای دسکتاپ، سیستم عامل های موبایل و وب ها قابلیت برنامه نویسی دارد. به وسیله جاوا اسکریپت می توان انیمیشن ها و فایل های صوتی را روی سایت های خود قرار دهید یا اینکه روی سایت خود تایمر ایجاد کیند که باعث ایجاد محیطی گرم در سایت ها خواهد شد. آشنایی کامل و استفاده درست و بهینه از برنامه جاوا اسکریپت می تواند آن را به پردرآمدترین زبان برنامه نویسی تبدیل کند.

برای اجرای کدهای جاوا اسکریپت مرورگرها از موتورهایی استفاده می کنند. مثلاً مرورگر کروم و اپرا از موتور v8، فایرکس فاکس از موتور SpiderMonkey، اینترنت اکسپلورر از موتورهای Tridentو Chakra، مرورگر سافاری از موتورهای Nitroو SquirrelFish و مرورگر Edgeاز موتور ChakraCore استفاده می کند. وظیفه این موتورها به این صورت است که کدهای جاوا اسکریپت را ترجمه کرده سپس به زبان ماشین کامپایل می کنند تا قابلیت اجرا داشته باشد. البته زبان جاوا اسکریپت فقط روی مرورگرهای وب قابل اجرا نیستند بلکه روی تمام پلتفرم ها با  JavaScript Virtual Machine قابلیت اجرا دارند.

کاربرد جاوا اسکریپت چیست ؟ مقایسه جاوا و جاوا اسکریپت| مکتوب

زبان برنامه نویسی  #C چیست؟

یک زبان ساده، همه منظوره و مستقل از ماشین ها و ساختار یافته است. C به عنوان یک زبان پایه برای برنامه نویسی و زبان اسطوره ای شناخته می شود. در برنامه نویسی با استفاده از این زبان حافظه رایانه نقش قابل توجهی را ایفا می کند. اطلاع و اشراف کامل بر این زبان برنامه نویسی فراگیری دیگر دانش های هم گروه C بسیار آسان تر می شود. زبان C در بسیاری از برنامه ها کاربرد دارد و پردرآمدترین زبان برنامه نویسی است. در سیستم های میکرو کنترلرها استفاده از زبان C رواج دارد.

این زبان را دنیس ریچی در سال ۱۹۷۲ و درآزمایشگاه های بل ایجاد کرده است. استفاده و کاربرد زیاد این زبان برنامه نویسی در سخت افزار های مختلف، باعث تولید نسخه های مختلفی از آن شده است. با گذشت زمان و پیشرفت شبکه و اینترنت، نیازمندی به زبانی که تووانایی اجرا بر روی هر سیستم عامل و ماشینی را داشته باشد احساس شد. در سال ۱۹۹۵ شکت سان مایکروسیستمز زبان جاوا با بر اساس دو زبان c و c++ تولید کرد.

 یکی دیگر از موارد کاربردی برنامه C برای توسعه و گسترش برنامه های رایانه ای قابل استفاده است. همچنین شرکت Adobe برنامه های خود را به کمک زبان برنامه نویسی C توسعه داده است. مرورگر گوگل کروم به عنوان توسعه مرورگرها به وسیله این زبان گسترش یافته است. زبان C، ۳۲ کلمه کلیدی و توابع فراوانی دارد که باعث کابردی بودن این برنامه در برنامه نویسی شده است. خواندن زبان C برای ماشین ها عملکردی وجود دارد که طی آن زبان C توسط کامپایلر ترجمه شده و به صورت یک فایل object برای ماشین ها قابل خواندن است.


کاربرد زبان برنامه نویسی C# - دلیل محبوبیت آن - مکتوب

فاکتورهای پردرآمدترین زبان برنامه نویسی

همیشه افراد به دنبال راه هایی برای کسب درآمد هستند که در کمترین زمان ممکن بیشترین درآمد را از آن کسب کنند. در دنیای امروزه که تکنولوژی پیشرفت چشمگیری داشته و گسترش و همه گیری اینترنت باعث شده که افراد زیادی به محیط های اینترنتی و دورکاری برای کسب درآمد جذب شوند. مشاغل زیادی وجود دارند که به عنوان مشاغل پردرآمد شناخته می شوند.

 فاکتورهای لازم برای نشان دادن این که چه کاری درآمد خوبی دارد، موجود است. با گسترش کرونا در چند سال اخیر موجب شد که بسیاری از افراد به دنبال کسب مهارت در مشاغلی باشند که به صورت دورکار انجام می شدند. برنامه نویسی یکی از مشاغل دورکار و پردرآمد است، چرا که شناخت و فراگیری پردرآمدترین زبان برنامه نویسی می تواند درآمدهای هنگفتی را نصیب برنامه نویسانی کنند که با پردرآمدترین زبان برنامه نویسی آشنایی دارند و در این زمینه فعالیت می کنند. در دنیای برنامه نویسی فاکتورهایی که برای تحلیل درآمدها و مشخص کردن پردرآمدترین زبان برنامه نویسی وجود دارد که در ادامه بررسی می کنیم.

تخمین میانگین دستمزد یکی از این موارد می باشد. طبیعتاً هرچه میانگین دستمزد یک فعالیت بیشتر باشد درآمد آن نیز بیشتر است. رشد و پیشرفت عنوان شغلی در سه سال گذشته مورد دیگری است که به عنوان فاکتور تخمین درآمد به کار برده می شود. اینکه جست و جوی مشاغل در چند سال اخیر در صفحات وب به چه میزان بوده از سومین فاکتور برای تخمین درآمد استفاده می شود.

کدام یک از زبان ها به عنوان پردرآمدترین زبان برنامه نویسی شناخته می شوند؟

علاقمندان حوزه برنامه نویسی به دنبال پاسخ این پرسش هستند که پردرآمدترین زبان برنامه نویسی در دنیای امروز چیست؟ چرا که با فراگیری یک یا چند زبان به عنوان پردرآمدترین زبان برنامه نویسی با صرف کمترین زمان نتایج و درآمد خوبی از برنامه نویسی حاصل می شود. پایتون یکی از برنامه هایی است که به عنوان پردرآمدترین زبان برنامه نویسی می توان شناخت. زبان پایتون که یک زبان آسان در یادگیری است پردرآمدترین زبان برنامه نویسی رایج در ایران و جهان است.

گستردگی و محبوبیت پایتون و با کاربرد آن در بسیاری از وب سایت های مطرح مثل pinterest، Youtub و Instagram، جای تعجب نیست که پایتون را یکی از پردرآمدترین زبان برنامه نویسی شناخته شود. جاوا از متداول ترین و پردرآمدترین زبان برنامه نویسی است که با مالکیت شرکت Oracle بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. این برنامه کاربردی بدون نیاز به سیستم عامل قابل دسترسی و قابل استفاده است. کاتلین یکی دیگر از پردرآمدترین زبان برنامه نویسی می باشد که در سال ۲۰۱۶ برای اولین بار از آن رونمایی شد. بسیاری از استفاده کنندگان کاتلین تأیید می کنند که کاتلین از جاوا عملکرد بهتری دارد.

سوئیفت برنامه ای است که علاوه بر مطرح بودن در پردرآمدترین زبان برنامه نویسی با کمترین مهارت می توان آن را به کار گرفت. سوئیفت در برنامه های معروفی مثل ios استفاده می شود. سی شارپ (#C) که یکی دیگر از پردرآمدترین زبان برنامه نویسی شناخته می شود به وسیله ی شرکت مایکروسافت گسترش یافته است. وب سایت معروف Dell از این برنامه استفاده می کند. از دیگر زبان های برنامه نویسی که در لیست پردرآمدترین زبان برنامه نویسی قرار می گیرند زبان های برنامه نویسی چون: C،  ++Cکه به عنوان قدیمی ترین زبان های برنامه نویسی و همچنین Go می باشد.

دیدگاه شما:

نوشته های مرتبط

تکنولوژی های استفاده شده در netflix | Netflix TechStack

۱۴

آذر
react, SWIFT, The best startup, اخبار, استارت اپ, بازاریابی, بازاریابی محتوا, تجارت, تحقیقات بازار, جاوا اسکریپت, طراحی اپلیکیشن

تکنولوژی های استفاده شده در netflix | Netflix TechStack

در این مقاله قصد داریم تکنولوژی های مورد استفاده در Netflix رو براتون شهر بدیم . پس ادامه مطلب رو دنبال کنید 🙂 Tech stack یا پشته فناوری به مجموعه‌ای از فناوری‌ها، زبان‌ها، ابزارها و سرویس‌هایی اشاره دارد که در […]

۲۴

اردیبهشت
هوش مصنوعی

معرفی بهترین ابزار هوش مصنوعی

ابزار هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) به دسته‌ای از تکنولوژی‌ها گفته می‌شود که به کامپیوترها اجازه می‌دهد تا به صورت خودکار، هوشمندانه و بدون نیاز به دخالت انسان، مسائل را حل کنند و تصمیم‌هایی بگیرند. در این روش، کامپیوتر با استفاده[…]

http://platinco.ir/tag/python/

۱۴

اردیبهشت
پایتون

آموزش کتابخانه pygame

انواع روش های ساخت بازی با پایتون Python یکی از زبان‌های محبوب برای توسعه بازی است و به دلیل سادگی و قابلیت استفاده آن، توسعه دهندگان بازی‌های زیادی از آن استفاده می‌کنند. در ادامه، انواع روش‌های ساخت بازی با پایتون[…]