آموزش پایتون تبریز

آموزش نصب پایتون

زبان برنامه نویسی پایتون برای اولین بار در سال ۱۹۹۱ عرضه شد. پایتون یک زبان برنامه نویسی در سطح بالا و بسیار محبوب بین برنامه نویسان است. این زبان به دلیل طراحی فوق العاده ای که دارد، خوانایی بسیار بالایی دارد. این زبان برنامه نویسی نه تنها ساده است، بلکه بسیارکامل و جامع نیز میباشد و هزاران کار با این زبان میتوان انجام داد. با یک جستجو ساده میتوانید به صد ها پروژه آماده پایتون در سایت ها دسترسی پیدا کنید و آنها را اجرا کنید. اما قبل از انجام این کار، باید پایتون را در ویندوز نصب کنید.

برای نصب پایتون به سایت اصلی پایتون به آدرس http://python.org  مراجعه کنید و از این سایت آخرین نسخه را دانلود و نصب خواهیم کرد.

آموزش نصب پایتون

در تصویر فوق بر روی گزینه Download که در منو وجود دارد کلیک کنید تا بتوانیم ورژن متناسب با سیستم عامل خود را دانلود کنیم

چند سال پیش یک بروزرسانی عظیم برای پایتون عرضه شد که باعث ایجاد تغییر بسیار بزرگی بین نسخه های مختلف پایتون شد. این موضوع شاید برای تازه واردها کمی ناراحت کننده باشد و این افراد ندانند که کدام  نسخه را نصب کنند. ما در این مقاله آموزش نصب بهترین نسخه های پایتون را آموزش میدهیم.

زمانی که وارد صفحه دانلود پایتون شوید با دو نسخه مواجه خواهید شد. این دو نسخه ۲ و ۳ هستند که در آن بخش نوشته شده “آخرین نسخه ۲” و “آخرین نسخه ۳” که در حال حاضر ۲٫۷٫۱۳ و ۳٫۶٫۱ هستند. در این مقاله به آموزش نصب این دو نسخه میپردازیم.

افرادی که از زبان برنامه نویسی پایتون استفاده می کنند میگویند که نسخه جدید بهتر است اما شما بسته به نیازی که دارید    میتوانید هر کدام از نسخه هارا نصب کنید.  اگر بخواهیم مثال بزنیم ، اگر فردی بیشتر به دنبال پروژه ها و کد هایی برای سرگرمی باشد، بهتر است که نسخه ی ۲.۷.۱۳ را نصب کند.

اما اگر فردی واقعا به دنبال یادگیری زبان برنامه نویسی پایتون باشد ، بهتر است که هر دوی نسخه ها را دانلود و نصب کند. این کار به شما در اجرای کد های جدید زبان پایتون در کنار اجرای کد های قدیمی کمک میکند زیرا نسخه ۲.۷.۱۳ بیشتر با کد های قدیمی و نسخه ۳.۶.۱ با کد های جدید سازگار است.

آموزش نصب پایتون بر روی ویندوز

پس از وارد کردن آدرس سایت  http://python.org در مرورگر خود و بالا آمدن صفحه ی اصلی، تب Download را انتخاب کنید. در این بخش، نسخه های مربوط به سیستم عامل های مختلف مثل لینوکس، یونیکس، مک اوس ده، و غیره برای دانلود در دسترس است. با هر کدام از مرورگرهای مبتنی بر سیسنم عامل که وارد سایت شویم ، به صورت خودکارهمان نسخه سیستم عامل را برای ما نشان داده میشود. در اینجا با مرورگر مبتنی بر سیستم عامل ویندوز وارد سایت می شویم:

حال پس از دانلود ، قدم به قدم با ما همراه باشید تا نرم افزار پایتون را نصب کنید.

پس از دانلود نرم افزار پایتون ، روی نرم افزار کلیک راست کرده و گزینه Run As Administrator را کلیک کنید.

  • اگر بخواهید نرم افزار python به صورت مستقیم و بدون هیچ گونه شخصی سازی نصب کنید باید گزینه Install Now را انتخاب کنید اما اگر بخواهید پایتون را در آدرس مورد نظر خود نصب کنید باید روی گزینه Customize Installation کلیک کنید.

نکته: در صورتی که تیک Add Python 3.6 to PATH را بگذارید مسیر برنامه Python به متغیر PATH ویندوز اضافه میشود و پس ازآن میتوانید به صورت مستقیم برنامه Python.exe را از هر مسیری با CMD اجرا کنید.

  • پس از انتخاب گزینه Customize installation به صفحه Optional Features منتقل میشود. در اینجا تمامی تیک ها را زده سپس و روی Next کلیک کنید.

  • پس از کلیک بر روی Next به صفحه Advanced Option میروید . در این پنجره اگر میخواهید برنامه Python برای تمامی کاربران ویندوز نصب شود باید تیک Install for All User را بگذارید و در قسمت Customize Install Location میتوانید مسیر دیگری را انتخاب کنید و سپس روی Install کلیک کنید تا برنامه Python نصب شود.

تا اینجا نرم افزار Python نصب شده است.  حال CMD را اجرا کنید و دستور python را در آن تایپ کنید اگر وارد محیط Python شدید یعنی نرم افزار Python به متغیر PATH ویندوز اضافه شده است و شما از هر آدرسی که بخواهید میتوانید Python را با CMD اجرا کنید اما اگر با خطای زیر مواجه شدید یعنی نرم افزار پایتون به متغیر PATH ویندوز اضافه نشده است.

‘python’ is not recognized as an internal or external command, operable program or batch file.

اضافه کردن Python به متغیر PATH

برای اضافه نمودن آدرس Python به PATH ویندوز باید روی My Computer کلیک راست کرده و گزینه Properties را انتخاب کنید . سپس روی Advanced System Settings کلیک کرده و از آنجا روی Environment Variable کلیک کنید.

در بخش User Variable for Username گزینه Path را انتخاب کنید و روی Edit کلیک کنید. (اگر گزینه ای به نام Path وجود نداشته باشد ريا، روی New کلیک کنید و آنرا ایجاد کنید) در پنجره edit environment variable روی گزینه New کلیک کنید و مسیر نصب نرم افزار Python را به یکی از ورودی ها اضافه کنید و پس از آن مسیر پوشه اسکریپت پایتون را اضافه کنید. برای مثال اگر برنامه Python در مسیر C:\Python\Python36\ نصب شده باشد آدرس ها به شکل زیر میشوند:

C:\Python\Python36\

C:\Python\Py

دیدگاه شما:

نوشته های مرتبط

تکنولوژی های استفاده شده در netflix | Netflix TechStack

۱۴

آذر
react, SWIFT, The best startup, اخبار, استارت اپ, بازاریابی, بازاریابی محتوا, تجارت, تحقیقات بازار, جاوا اسکریپت, طراحی اپلیکیشن

تکنولوژی های استفاده شده در netflix | Netflix TechStack

در این مقاله قصد داریم تکنولوژی های مورد استفاده در Netflix رو براتون شهر بدیم . پس ادامه مطلب رو دنبال کنید 🙂 Tech stack یا پشته فناوری به مجموعه‌ای از فناوری‌ها، زبان‌ها، ابزارها و سرویس‌هایی اشاره دارد که در […]

۲۴

اردیبهشت
هوش مصنوعی

معرفی بهترین ابزار هوش مصنوعی

ابزار هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) به دسته‌ای از تکنولوژی‌ها گفته می‌شود که به کامپیوترها اجازه می‌دهد تا به صورت خودکار، هوشمندانه و بدون نیاز به دخالت انسان، مسائل را حل کنند و تصمیم‌هایی بگیرند. در این روش، کامپیوتر با استفاده[…]

http://platinco.ir/tag/python/

۱۴

اردیبهشت
پایتون

آموزش کتابخانه pygame

انواع روش های ساخت بازی با پایتون Python یکی از زبان‌های محبوب برای توسعه بازی است و به دلیل سادگی و قابلیت استفاده آن، توسعه دهندگان بازی‌های زیادی از آن استفاده می‌کنند. در ادامه، انواع روش‌های ساخت بازی با پایتون[…]