طراحی گرافیک از ترکیبهای بصری در قالب تایپوگرافی، تجسم رنگ و شکل برای برقراری ارتباط بهره میبرد. هیچ روش دیگری قابلیت برقرارای چنین ارتباطی را ندارد. از این رو انواع طراح گرافیکی مطرح شده اند که هر کدام حوزه تخصصی خاص خودشان را دارند.
با این که هر کدام از این طراحیها به مجموعه مهارتها و روشهای طراحی خاصی نیاز دارند ولی با یکدیگر همپوشی هم دارند. بسیاری از متخصصان حوزه طراحی روی مجموعه مشخصی از طراحیهای مرتبط و مشابه متمرکز میشوند. صنعت همواره در حال تغیر است؛ پس طراحان هم باید با این شرایط سازگار شده و یادگیری مادام العمر را در پیش گیرند. تنها در این صورت قادر به خبره شدن در حرفه خودشان هستند.
فرقی ندارد که طراحی فریلنسر یا کارفرمایی به دنبالاستخدام طراح گرافیک هستید؛ به هر حال بهتر است با این هشت نوع طراحی گرافیکی آشنا شوید. البته گونه های دیگری از طراحی گرافیکی مانند طراحی ویلا نیز وجود دارد که عمدتا در زیر مجموعه های معماری طبقه بندی می شود. داشتن این اطلاعات به یافتن مهارتهای شغلی مناسب کمک میکند.
۱.طراحی گرافیک هویت بصری
هر برندی به عنوان عامل برقراری ارتباط میان کسب و کار یا سازمان با مخاطبشان عمل میکند. سازمان به واسطه هویت برند میتواند شخصیت و جوهره کاری را در کنار خاطرات، عواطف و تجارب مشتریان با آنها در میان بگذارد. طراحی گرافیک هویت بصری شامل عناصر هویت برند است که چهره برند را برای برقراری تعامل میسازند. طراحی از طریق تصویر، شکل و رنگ به ترسیم هویت برند میپردازد.
طراحان هویت بصری برای طراحی لوگو، تایپوگرافی، پالت های رنگ و لایبرریهای تصویری حاوی هویت و شخصیت برند، با صاحیان برند در تعامل هستند. طراحان علاوه بر کارتهای ویزیت و استندهای شرکتی به طراحی مجموعهای از دستورالعملهای بصری برند هم میپردازند که عملکرد و نمونههایی از برندسازی بصری را برای شبکهها و رسانههای مختلف تهیه میکند. این دستورالعملها به حفظ ثبات برند در برنامههای آتی کمک میکنند.
طراحی هویت بصری یکی از متداول ترین انواع طراحی است. طراحان هویت بصری باید دانش عمومی تمامی انواع طراحی گرافیک را کسب کنند تا بتوانند عناصر طراحی مناسب را در تمامی رسانههای بصری تولید نمایند. آنها به مهارتهای ارتباطی، مفهوم سازی و خلاقانه و تمایل به جستجو در محتوای صنعتی، سازمانی، ترندها و رقبا نیاز دارند.
۲.طراحی گرافیک تبلیغاتی و بازاریابی
اغلب افراد طراحی گرافیکی را در حوزه طراحی برای بازاریابی و تبلیغات مجسم میکنند. شرکتها برای دستیابی به مخاطبان هدف به فعالیتهای بازاریابی موفق نیاز دارند. فعالیتهای بازیابی فوق العاده مبتنی بر خواستهها، نیازها، آگاهی و رضایت مشتریان از خدمات، محصولات و برند است. از آنجا که محتوای بصری همواره جذاب است؛ پس طراحی گرافیک، امکان تبلیغ کارآمدتر کسب و کار را فراهم میکند.
طراحان بازاریابی با مالکان، مدیران و متخصصان بازاریابی شرکت در جهت سرمایه گذاری روی راهبردهای بازاریابی همکاری دارند. آنها به تنهایی یا به عنوان بخشی از تیم خلاق به فعالیت میپردازند. برخی از طراحان در رسانه خاصی مثل مجلات تبلیغاتی و حوزه ماشین آلات صنعتی یا مجموعه گسترده تری از پروژهها را در صنعت چاپ، دیجیتال و غیره انجام میدهند. این نوع طراحی بیشتر محتوای دیجیتالی بازاریابی و تبلیغات را در بر میگیرد.
نمونههایی از طراحی گرافیک بازاریابی
- کارت پستالها و آگهیها
- طراحی کارت ویزیت
- تبلیغات مجله و روزنامه
- طراحی پوستر، بنرها و بیلبوردها
- اینفوگرافیکها
- کاتالوگ ها و بروشورها (چاپی و دیجیتال) فرق کاتالوگ و بروشور؟]
- بسته بندیها
- تصاویر برنامههای تجاری
- طراحیهای بازاریابی ایمیلی
- محتوای پاورپوینت
- منوها
- تبلیغات شبکه های اجتماعی، بنرها و گرافیکها
- تبلیغات هدفگذاری مجدد و بنری
- تصاویر برای وب سایتها و بلاگ
طراحان بازاریابی به روابط عالی و مهارتهای مدیریت زمان نیاز دارند. آنها در برخی حوزههای طراحی، اپلیکیشنهای چیدمان و طراحی و کمی هم در مورد محیط محصولات چاپی و آنلاین تخصص دارند. سمتهای کارآموزی و مبتدی در این حرفه فرصت خوبی برای طراحان تازه کار است تا با فرایند کار آشنا شده و مهارتها و تجربه خوبی کسب کنند.
۳.طراح گرافیکی رابط کاربری
رابط کاربری (UI) نحوه تعامل کاربر با دستگاه یا اپلیکیشن را مشخص میکند. طراحی ui فرایندی برای طراحی رابطهای کاربری است تا به راحتی مورد استفاده قرار گرفته و تجربه کاربرپسندی را ایجاد کنند. کاربر با رابط کاربری مثل صفحه کلید، صفحه نمایش و ماوس در تعامل قرار دارد ولی طراحی رابط کاربری روی تجربه بصری کاربر و طراحی عناصر گرافیکی روی صفحه مثل کلیدها، منوها، تعاملهای فرعی و غیره متمرکز است. طراحان رابط کاربری به برقراری تعادل میان جنبههای زیبایی شناختی و کاربرد فنی ابزار میپردازند.
طراحان رابط کاربری در حوزه نرم افزارها و اپلیکیشنهای موبایل و دسکتاپ، اپلیکیشنهای وب و بازیهای رایانهای تخصص دارند. آنها همکاری نزدیکی با طراحان تجربه کاربری (UX) دارند. طراحان تجربه کاربری نحوه عملکرد اپلیکیشن را مشخص میکنند. بعلاوه طراحان رابط کاربری همکاری نزدیکی با توسعه دهندگان رابط کاربری دارند که کدهای اجرایی طراحی را مینویسند.
- مطلب پیشنهادی:تفاوت طراحی گرافیک ui , ux
نمونههای طراحی گرافیک رابط کاربری
- طراحی صفحه وب
- طراحی تم (ووردپرس، Shopify و غیره)
- رابطهای بازی
- طراحی اپلیکیشن اندروئید و آیفون
طراحان گرافیک رابط کاربری در قالب یک تیم به فعالیت میپردازند و دارای مهارتهای طراحی گرافیک بوده و با اصول UX/UI، طراحی پاسخگو و توسعه وب به خوبی آشنایی دارند. آنها علاوه بر اپلیکیشنهای گرافیک، به دانش زبان برنامه نویسی مثل HTML، CSS و جاوا اسکریپت نیاز دارند.
۴.طراحی گرافیکی در حوزه نشر
نشریات محتوای زیادی برای برقراری تعامل با مخاطب دارند. آنها در گذشته به عنوان رسانه ای چاپی مطرح بودند. طراحی در حوزه نشر یکی از انواع کلاسیک طراحی محسوب میشود. این حوزه شاملطراحی جلد کتاب، روزنامهها، مجلات و طراحی کاتالوگ می باشد. با این حال اخیراً هم شاهد افزایش نشر دیجیتال بودهایم.
طراحان گرافیک خبره در دو حوزه چاپ و نشر با ویراستاران و ناشران در جهت طراحی روی جلد و انتخاب تصاویر مناسب سرو کار دارند که مهارتهایی از جمله عکاسی، گرافیک و نقاشی را در بر میگیرد. طراحان گرافیک حوزه نشر به عنوان فریلنسر یا عضوی از یک تیم خلاق یا بخشی از کارکنان یک شرکت چاپ و انتشاراتی مشغول به کار هستند.
نمونههای طراحی گرافیک حوزه نشر
- کتابها
- روزنامهها
- خبرنامهها
- راهنماها
- گزارشهای سالیانه
- مجلات
- کاتالوگها
طراحان نشر به مهارتهای ارتباطی و سازمانی نیاز دارند. آنها علاوه بر تخصص در حوزه طراحی به شناخت مدیریت رنگ، چاپ و نشر دیجیتال هم نیاز دارند.