لوگو نماد و معرف هر برند است به همین دلیل طراحی لوگو از اهمیت زیادی برخوردار است. طراحی خوب یک لوگو ، معرفی قدرتمند و با ارزش برای برند خواهد بود و به همین جهت طراحی لوگویی موثر برای یک برند نسبت به سایر اقلام گرافیکی نیاز به خلاقیت بیشتری دارد.
لوگو همانند امضا که مشخصه ای برای افراد هستند ، مشخصه ای منحصر به فردی برای برند یا مؤسسه محصوب می شود. آرم ها در هر جایی که حضور آن مؤسسه یا رویداد صاحب آرم در آن وجود دارد ثبت می گردد و نشان دهنده رد برجای مانده از حضور آنها در آنجاست.
یک لوگو چیزی فراتر از یک عکس یا نوشته است ، لوگو خوب داستان کسب و کار هر برند ، سازمان یا شرکت را بیان می کند و انتقال دهنده این است که شما که هستید و یا چه کاری انجام می دهید ؟
همه ی افراد لوگوی خودروی بی ام دابلیو را دیده اند اما تعداد کمی هستند که از داستان آن خبر دارند . بی ام دابلیو در زمان تاسیس خود ، قرار بود که هواپیما تولید کند و مفهوم لوگوی آن نیز به خوبی در چرخش ملخ هواپیما نهفته است.
طراحی یک لوگو متناسب برای کسب و کار هر فردی مهم و حیاتی است . همان طور که در این زمان هر سازمان ، شرکت و … نیاز ضروری به وب سایت و حضور در شبکه های اجتماعی دارند ، به طراحی لوگو نیز بیشتر از هر زمان دیگری نیاز دارند.
روش های طراحی لوگو:
لوگو تصویری
لوگوهای تصویری به لوگو هایی گفته می شود که با استفاده از احجام و شکل ها طراحی می شوند.
لوگوی متنی
لوگوی های متنی ،به لوگو هایی گفته می شوند که فقط با استفاده از حروف طراحی شده اند و هیچ تصویری ندارد. مثال لوگو کوکاکولا
لوگوی متنی – تصویری
لوگوی متنی – تصویری رایج ترین نوع لوگو تجاری در میان شرکت هاست که در کنار احجام ، اشکال و گرافیک ، از حروف و نام تجاری شرکت ها استفاده می شود.
لوگوی شعاری
لوگوی شعاری به لوگو هایی گفته می شود که همراه با تصویر یا نام تجاری ، شعار سازمانی هم مورد استفاده قرار می گیرد. مثل لوگو تجاری شرکت نوکیا که شعار ارتباط با یکدیگر را در کنار خود دارد.
بسیاری از صاحبان مشاغل بزرگ بر این باورند که لوگو همان برند است و هر چقدر در طراحی آن از المان های ساده و روشن استفاده کنید برقرار ارتباط با مشتری ساده تر و در نتیجه شانس موفقیت در بازار مصرف کنندگان بالا می رود. البته باید به این نکته توجه داشت که هیچ لوگویی در همان روز ابتدای طراحی اعتبار ندارد و به مرور زمان و با توجه به تلاش و کوشش شما در زمینه برندسازی اعتبار و معنا پیدا می کند .
عموما مصرف کنندگان ترجیح می دهند که از نام های تجاری معروف و به نام استفاده کنند و نه محصولات بی نام و نشان.
نکات لازم در خصوص روش های طراحی لوگو جذاب
استفاده از اشکال متناسب در طراحی:
بعضی از طراحان ، تقارن در طراحی را بی فایده می دانند اما برای خلق لوگویی ماندگار یکی از بحث های بسیار مهم است. بیشتر سازمان ها از لوگوهای متنی – تصویری استفاده می کنند. با استفاده از احجام در طراحی ها می توان ویژگی های منحصر به فرد نام تجاری را به مشتری های آن برند القاء نمود. برای مثال، هنگامی که از دایره در طراحی لوگو استفاده می شود مفهوم امنیت، سادگی، راحت بودن به ذهن مشتریان القا می گردد و یا استفاده از مثلث در طراحی لوگو به منظور القای مفهوم، قدرتمند بودن، انضباط داشتن و پر انرژی بودن است و نکته جالب این است ، وقتی که از احجام چهارگوش در طراحی لوگو استفاده می کنیم تصویری که دیده می شود القا کننده منطقی بودن، با دقت بودن و معتبر بودن است.
نوع کارایی شرکت را به یاد بیاورد:
در طراحی لوگو یا آرم تجاری خود از نمادهای مربوط به صنعت مورد فعالیت استفاده کنید و از آنها فاصله نگیرید تا مشتریان با دیدن آرم تجاری شما صنعت مورد فعالیت در ذهنشان تداعی گردد و با استفاده از آن وارد بازار هدف شوید و سهمی از آن بازار را به برند خود اختصاص دهید. برای مثال چانچه در زمینه نشریات فعالیت دارید می توانید از نمادهای قلم و کتاب به گونه شفاف و جذاب در طراحی خود استفاده کنید.
هرگز فراموش نکنید در کنار استفاده از خلاقیت، مفاهیم ارزشمند را بکار گیرید.
خاص باشد:
پیش از طراحی لوگو ، شروع به تحلیل و بررسی لوگوهایی که توسط رقبا طراحی شده است بپردازید. اگر لوگوهای طراحی شده توسط رقبا با استفاده از احجام و رنگ ها بوده و آنها توانسته اند سهم خوبی را در بازار به خود اختصاص دهند شما نیز می توانید با بهره گیری از همین ایده به طراحی لوگوی خود بردازید. در این باره شرکت پلاتین تاکید می نمایید که هرگز به تقلید بی دلیل از رقبای خود نپردازید.
ماندگار بودن:
سعی کنید که لوگویی به یادماندنی برای خود طراحی کنید. عده زیادی از صاحبان مشاغل بزرگ بر این باورند که طول عمر یک برند از طول عمر محصولات آن برند بیشتر است، بنابراین چنانچه یک شرکت بخواهد یکی از محصولات خود را از دایره تولید خارج نماید همواره لوگو آن برند در میان مشتریان ماندگار است. پس نتیجتا یک لوگو به یادماندنی برای محصولات خود طراحی کنید. همیشه در طراحی سادگی و شفاف سازی را رعایت کنید تا لوگو تجاری شما در ذهن مشتریان معنی دار و ماندگار باشد و برای شما و مشتریان یک ارتباط ویژه برقرار نمیاد. و لازم است بدانید، تنها شما هستید که در کلیه مراحل فروش، بازاریابی و تولید باید به توسعه و ترویج نام تجاری خود بپردازید تا در ذهن ها ماندگار گردد.
شرکت پلاتین با جدید ترین متد ها و ایده ها ، بهترین لوگو را برای شرکت و سازمان شما طراحی می کند.
با پلاتین همراه باشید.