اگر بخواهیم خیلی ساده بگوییم، بازاریابی محتوایی یکی از انواع بازاریابی است که به وسیله انتشار یک مقاله، ویدیو، پادکست یا هر نوع محتوای دیگر باعث جذب مخاطب میشود. شما با تولید محتوای مرتبط با کسب و کار و برندتان، مخاطبی را جذب میکنید که پتانسیل بسیار بالایی برای تبدیل شدن به مشتری و خرید کالا و خدماتتان دارد.
به باور بسیاری از متخصصان، بازاریابی محتوایی بهترین تکنیک جذب مشتری در میان روشهای مختلف دیجیتال مارکتینگ است. چرا که شما با یکبار درست انجام دادن آن میتوانید تا سالها مشتری جدید جذب کنید و آگاهی دیگران از برندتان را افزایش دهید.
ما در این مقاله از هرآنچه که برای شروع بازاریابی محتوایی در کسب و کارهای مختلف نیاز است میگوییم.
بازاریابی محتوایی چیست؟
پستهای وبلاگ، خبرنامه، محتوای منتشر شده در شبکههای اجتماعی چون اینستاگرام، ایمیلهای تبلیغاتی، ویدیو و موشنگرافی، پادکست و …، همگی زیر مجموعه بازاریابی محتوایی قرار میگیرند. اما به این مسئله توجه کنید که صرف تولید چنین محتواهایی برای شما مشتری و مخاطب نمیآورد. محتوای شما زمانی در زمره بازاریابی محتوایی قرار میگیرد که دست روی مخاطبهای بالقوه کسب و کارتان بگذارد. واضح است که کسب و کاری که در حوزه فشن کار میکند، اگر درباره دکوراسیون خانه بنویسد و محتوا تولید کند به نتیجه مطلوب نمیرسد.
از سوی دیگر بازاریابی محتوایی به شما کمک میکند تا رابطهای نزدیک و کارآمد با مخاطبان خود بسازید. اگر نگاه جدی و طولانیمدتی به بازاریابی محتوایی داشته باشید و درباره چیزهایی تولید محتوا کنید که مخاطب در پی آن است و دربارهاش سوال دارد، پس از مدتی میتوانید به مرجع قابل اعتماد آنها در حوزه کسب و کارتان تبدیل شوید.
چرا بازاریابی محتوایی مهم است؟
شیوه بازاریابی محتوایی تکنیکی است که امتحانش را پس داده و کارایی آن ثابت شده است. به همین خاطر است که اکثر کسب و کارهای موفق بودجه بالایی را به آن اختصاص میدهند. بگذارید نگاهی به دادههای موجود درباره بازاریابی محتوایی بیاندازیم:
- کسب و کارهایی که وبلاگ فعال دارند، ۶۷ درصد بیش از کسب و کارهای مشابه خود جذب مخاطب میکنند.
- ۴۷ درصد از مشتریان پیش از خرید از یک کسب و کار، بین ۳ الی ۵ محتوای تولید شده توسط آن را میبینند.
- به صورت کلی کسب و کارهایی که از استراتژی بازاریابی محتوایی استفاده میکنند، ۳۰ درصد بیش از بیزینسهایی که از آن استفاده نمیکنند رشد میکنند.
- ۷۲ درصد از متخصصان بازاریابی کسب و کارهای B2B یا بیزینس به بیزنس، میگویند بازاریابی محتوایی نرخ تعامل با مشتریانشان را افزایش داده است.
بازاریابی محتوایی چیست؟
پستهای وبلاگ، خبرنامه، محتوای منتشر شده در شبکههای اجتماعی چون اینستاگرام، ایمیلهای تبلیغاتی، ویدیو و موشنگرافی، پادکست و …، همگی زیر مجموعه بازاریابی محتوایی قرار میگیرند. اما به این مسئله توجه کنید که صرف تولید چنین محتواهایی برای شما مشتری و مخاطب نمیآورد. محتوای شما زمانی در زمره بازاریابی محتوایی قرار میگیرد که دست روی مخاطبهای بالقوه کسب و کارتان بگذارد. واضح است که کسب و کاری که در حوزه فشن کار میکند، اگر درباره دکوراسیون خانه بنویسد و محتوا تولید کند به نتیجه مطلوب نمیرسد.
از سوی دیگر بازاریابی محتوایی به شما کمک میکند تا رابطهای نزدیک و کارآمد با مخاطبان خود بسازید. اگر نگاه جدی و طولانیمدتی به بازاریابی محتوایی داشته باشید و درباره چیزهایی تولید محتوا کنید که مخاطب در پی آن است و دربارهاش سوال دارد، پس از مدتی میتوانید به مرجع قابل اعتماد آنها در حوزه کسب و کارتان تبدیل شوید.
چرا بازاریابی محتوایی مهم است؟
شیوه بازاریابی محتوایی تکنیکی است که امتحانش را پس داده و کارایی آن ثابت شده است. به همین خاطر است که اکثر کسب و کارهای موفق بودجه بالایی را به آن اختصاص میدهند. بگذارید نگاهی به دادههای موجود درباره بازاریابی محتوایی بیاندازیم:
- کسب و کارهایی که وبلاگ فعال دارند، ۶۷ درصد بیش از کسب و کارهای مشابه خود جذب مخاطب میکنند.
- ۴۷ درصد از مشتریان پیش از خرید از یک کسب و کار، بین ۳ الی ۵ محتوای تولید شده توسط آن را میبینند.
- به صورت کلی کسب و کارهایی که از استراتژی بازاریابی محتوایی استفاده میکنند، ۳۰ درصد بیش از بیزینسهایی که از آن استفاده نمیکنند رشد میکنند.
- ۷۲ درصد از متخصصان بازاریابی کسب و کارهای B2B یا بیزینس به بیزنس، میگویند بازاریابی محتوایی نرخ تعامل با مشتریانشان را افزایش داده است.
چگونه میتوان بازاریابی محتوایی انجام داد؟
برای انجام یک برنامه موفق در بازاریابی محتوایی شما باید پیام درست را در هر مرحله از خرید به مخاطب خود برسانید. همانطور که میدانید طبق مدل قیف بازاریابی، مخاطب شما ممکن است مثلا در مرحله آگاهی یا تصمیمگیری برای خرید باشد. شما نمیتوانید محتوایی را که برای افراد در مرحله آگاهی از برندتان تولید میکنید، برای افراد در مرحله «تصمیمگیری برای خرید» هم تولید کنید. چرا که شیوه بازاریابی محتوایی در هر کدام از این مراحل متفاوت است.
پیش از آنکه مسئله پیچیدهتر از این شود، بگذارید بررسی کنیم ببینیم کسب و کارها در هر مرحله از قیف بازاریابی چگونه از بازاریابی محتوایی استفاده میکنند.
مرحله آگاهی از برند
اولین مرحله پروسه خرید کالا یا خدمات از یک کسب و کار، آگاهی از برند است. محتوای شما در این مرحله باید بر مهمترین نگرانیهای مخاطبان بالقوهتان تمرکز کند. تولید محتوا و نوشتن درباره نگرانیها، چالشها، دغدغهها و سؤالات اصلی آنها در حوزه کاری شما، به کسب و کارتان شانس دیده شدن و تعامل مخاطب با آن را میدهد.
بگذارید یک مثال ساده بزنیم. فکر کنید شما یک فروشگاه کفش و لباس دارید و اجناس خود را به صورت اورجینال از خارج از کشور وارد میکنید. از آنجا که دغدغه اولیه مخاطب بالقوه شما خرید کفش و لباس اورجینال و اصل است، میتوانید تولید محتوایی که برای این مرحله انجام میدهید را با تمرکز بر این موضوع جلو ببرید. مثلا موضوعاتی چون «از کجا لباس خارجی اصل بخرم؟»، «از کجا بفهمم یک کالا اورجینال است؟» و «چگونگی تشخیص کفش اورجینال» میتواند موضوع نوشتههای شما در وبلاگتان باشد.
به صورت کلی، محتوایی که برای مرحله «آگاهی از برند» تولید میشود باید زمینه آموزشی و راهکاری داشته باشد.
بهترین قالب تولید محتوا برای این مرحله مقاله وبلاگ، کتاب الکترونیک، ویدیوی آموزشی و خبرنامه است. در زیر چند مثال دیگر از تولید محتوا در این مرحله را میتوانید ببینید:
- رستورانی که یک پست وبلاگ درباره نحوه برنامهریزی برای منوی جشن فارغالتحصیلی مینویسد.
- یک برند دوچرخه که ویدیوی کوتاهی درباره معیارهای انتخاب دوچرخه شهری میسازد.
- یک شرکت معماری که کتاب الکترونیکی با موضوع «سوالاتی که باید قبل از استخدام معمار بپرسید» تولید میکند.
مرحله بررسی
در مرحله بررسی، مخاطب بالقوه شما در حال سبک و سنگین کردن برای خرید کردن یا نکردن از شماست. برای مخاطبی که در این مرحله قرار دارد، شما باید محتوایی تولید کنید که ترکیبی از اطلاعات مفید و تبلیغ خودتان باشد. شما میتوانید در این مرحله به مخاطبتان آموزش دهید که مثلا برای خرید محصولی چون محصول تولید شده توسط شما باید به دنبال چه ویژگیها و عملکردهایی باشد. مهم این است که در این مرحله محتوای شما به سمت آنچه کسب و کار شما ارائه میدهد متمایل شود.
بهترین مدل محتوا برای این مرحله مطالعات موردی، مقالات راهنما، ویدیوهای نحوه انجام کار و چکلیستها هستند.
مثالهایی از این نوع تولید محتوا:
- یک شرکت گردشگری درباره مهمترین معیارهای خرید بلیط هواپیما به صورت اینترنتی مینویسد.
- یک سایت خردهفروشی آنلاین چکلیستی با عنوان ویژگی فروشگاه اینترنتی قابل اعتماد مینویسد.
- یک فروشنده لوازم الکترونیک درباره راههای تشخیص فیک یا اصل بودن گوشی موبایل ویدیو میسازد.
مرحله تصمیمگیری درباره خرید
بازاریابی محتوا زمانی نقش مهمی ایفا میکند که مشتری بالقوه شما نزدیک به خرید کردن باشد. در این مرحله شما میتوانید روی فروش تمرکز کنید و به صورت مستقیم از این بگویید که چرا بهترین انتخاب هستید. میتوانید مزایای رقابتیتان نسبت به رقبای خود را بگویید و از کیفیت بالای محصولات و خدماتتان صحبت کنید.
پیام اصلی شما در این مرحله باید نقاط قوت و ویژگیهای مثبتتان باشد.
بهترین انواع محتوا برای این مرحله مطالعات موردی، محتوای تولید شده توسط کاربر، گزارشات سازمانی، راهنمای خرید و ویدیوی محصولات و خدمات است.
نمونه این نوع بازاریابی محتوایی:
- یک شرکت مشاوره کسب و کار، یک گزارش تهیه میکند که طی آن ثابت میکند کسبوکارهایی که از خدمات مشاورهاش استفاده کردهاند بر اساس آمار رشد بیشتری نسبت به رقبای خود دارند.
- یک آژانس گرافیکی ویدیوهای کوتاهی از نمونه کارهایش برای کسب و کارهای مختلف میسازد.
- یک مطب تخصصی ارتودنسی، بیماران را تشویق میکند تا در مورد تجهیزات پیشرفته و خدمات درجه یک آن مرکز در شکبههای اجتماعی بنویسند
مراحل شروع بازاریابی محتوایی
بازاریابی محتوایی ممکن است برای بعضی کسب و کارها و افراد فعالیت سخت و وقتگیری به نظر برسد. اما واقعیت این است که نباید اینطور باشد. یک کمپین موفق بازاریابی محتوایی باید قابل مدیریت و پایدار باشد. با برداشتن این گامهای اجرایی، شما هم میتوانید چنین کمپین موفقی داشته باشید:
شناسایی مخاطب
برای تولید محتوا برای گروه خاصی از افراد، شما باید به صورت دقیق اولویتها، چالشها و نیازهای آن گروه را بشناسید. چرا که تنها در این صورت میتوانید محتوای مورد نظر آنها را تولید کنید. برای رسیدن به این هدف میتوانید مخاطبان خود را به چند دسته تقسیم کنید و به صورت دورهای برای هر گروه تولید محتوا کنید.
انتخاب قالب مناسب
همانطور که گفتیم، قالبی که شما برای محتوای خود در نظر میگیرید تا حد زیادی به این برمیگردد که برای افراد حاضر در کدام مرحله از سیکل فروش تولید محتوا میکنید. معیار بعدی این است که کدام قالب به بهترین شکل محتوای شما را پرزنت میکند. گاهی ممکن است ویدیو بهترین انتخاب باشد و گاهی اینفوگرافی و مقاله.
محل انتشار
جنس محتوای تولید شده توسط شما باید متناسب با رسانه و جایی باشد که میخواهید محتوایتان آنجا منتشر شود. هیچوقت محتوای ایمیلی که برای کاربرانتان میفرستید را در شبکههای اجتماعی دیگر منتشر نکنید. چرا که هر کانالِ انتشار محتوایی، اصول و قواعد مخصوص به خود را دارد. علاوه بر این، مخاطبان هر رسانه هم متفاوت از دیگری است. مثلا شما در شبکه اجتماعیای چون اینستاگرام چون مخاطبان عام دارید باید بسیار ساده و قابلفهم تولید محتوا کنید. اما در مطالب وبلاگتان میتوانید بسته به موضوع، تخصصی و دقیقتر بنویسید.
زمانبندی مشخصی داشته باشید
یک برنامه مشخص برای تولید محتوا داشته باشید. برنامهای که نه زیاد بلندپروازانه باشد و نه زیاد کلی و غیرمشخص. برای این کار میتوانید یک تقویم محتوایی بنویسید که مشخص کنید طبق آن در هر زمان چه مدل محتوایی قرار است تولید کنید. این کار به شما کمک میکند تا برای مخاطبان هر مرحله از سیکل فروش تولید محتوا کنید و تنوع مشتریان بالقوهتان را حفظ کنید. شما میتوانید این تقویم محتوایی را یکماهه، سهماهه و یا حتی شش ماهه ببندید.
جمعبندی
با برنامهریزی درست برای بازاریابی محتوایی، اجازه دهید که تخصص و ارزش منحصر به فرد شما توسط مخاطبانتان دیده شود. این کار باعث میشود به مرور زمان افرادی که هنوز تبدیل به مشتریتان نشدهاند با برند شما آشنا شوند و آنهایی که مشتری شما هستند به مشتریان وفادارتان تبدیل شوند.
بازاریابی محتوایی برای هر کسب و کاری مزایای خاص خود را دارد. مدل کسب و کار شما هر چه که باشد، این محتوا است که دریچه ارتباطتان با دیگران است و روابطتان با مخاطبانتان را شکل میدهد. پس هر چه زودتر به فکر ایجاد یک استراتژی بازاریابی محتوایی خوب باشید.